Rätt eller fel av Expressen att nämna produktnamn?

Tänk dig att en liten pojke försvunnit från sitt hem. En efterlysning går ut via kvällspressen på följande sätt ”Pojken är klädd i Lewis, en Dolce Gabana samt en Lingon o Blåbär” Skulle det kännas seriöst? Knappast. De flesta skulle tro att det var ett mycket dåligt sätt att försöka göra PR för dessa klädmärken. Men detta på ett väldigt osmakligt sett eftersom det sammanknippas med en pojkes försvinnande. Så långt är vi alltså med på produktplacering inte ska användas.

Men om vi inte drar det lika långt.

Samma pojke men efterlysningen. ”Pojken är klädd i en s.k One Piece”. Rätt eller fel? För det första står det s.k vilket betyder att vi i folkmun kallar plagget detta men att det alltså inte heter så. Varför använder då inte pressen plaggets riktiga namn som är jumpsuit? Denna helkroppsmysdress heter jumpsuit och ett av de märken som marknadsför dem är One Piece.

Det var detta som hände på sommaren 2013.

Två flickor hade försvunnit och i Expressens nätupplaga gick det att läsa att en av flickorna hade en s.k One Piece. Självklart ska man skriva ut märket på klädesplagget om det är så att man är säker på det. Detta kan ju öka chansen att flickorna blir hittade. Men i så fall borde de skrivit att de hade på sig en jumpsuit av märket One Piece. Men till största sannolikhet hade de inte det. Så varför väljer tidningen ändå att göra en tydlig ”produktplacering”? Handlar det om pengar? Knappast.

Svaret går att hitta i den lilla förkortningen s.k. (så kallade).

För frågar man folk på stan så kommer de flesta säga just One Piece om de skulle se en bild av en jumpsuit.  För att så många som möjligt skulle förstå vad flickorna var klädda i skrev de alltså ”s.k One Piece”.

Rätt eller fel? I detta fall borde det vara rätt eftersom det kan handla om liv eller död. Men i andra tillfället känns valet tveksamt.